palazzo

palazzo
Verona - streetsight

donderdag 18 februari 2016

een terugblik om vooruit te zien

Country side in the High Pyrenees: Bains Salut à Bigorre |*| Fonds Ancely

Een alleraardigste ets over een kleine provincieplaats in de Pyreneëen, waar ook heilzame bronnen zijn, wordt zichtbaar indien de link wordt aangeklikt. 

Men moet enig gevoel bezitten voor het landschap en de invloed van de natuurlijke omgeving op de levenswijze van mensen als kennis zich hebben eigengemaakt om iets te begrijpen van de betrekkelijk ongerepte en gesloten gemeenschappen welke tezamen het gebied van deze bergen in het zuiden van Frankrijk beslaan. Waar eens het Roelantslied gezongen was en de Saraceen bedwongen werd toen hij een kloof te ver betreden had, waar eens ook de grote Richelieu geboren was, daar vinden wij nog altijd grenzen die wij niet over kunnen gaan hoe gaarne de Costa Blanca ons ook wenkt om op het aanbod van het 'heden erwtensoep' in te gaan. Om te begrijpen waarom ik hier en nu voor deze ets gekozen heb om ons een weg terug te verschaffen naar een beleving van het Nederland van onze tijd kunnen mensen zich alleen maar een voorstelling maken en hun hart laten spreken, maar hoe een ander de prent opvat en wat deze hem doet is niet aan mij om uit te maken, de impressie is het eigendom van mensen zelf. 

De voorstelling dateert uit de 18e eeuw, toen er veel van deze typische vormen van volkskundige en streekgebonden karakteristieken, waarvan gevreesd werd dat de herinnering daaraan spoedig zou teloor gaan, werden vastgelegd. De motieven van deze beeldarchieven zouden tot ver in de twintigste eeuw een belangrijke rol spelen bij het tot stand komen van demografische en regionale overlegsituaties die erom gaan wat men wel en wat men niet wil wijzigen in de opbouw en de indeling van de directe leefomgeving in dorpen, steden en de regio waarin men woont. En in het zich vernieuwende Europa willen de overheden natuurlijk graag de beleidsstructuur en de planningen zoveel mogelijk op elkaar afstemmen, ook om het kostenplaatje in bedwang te houden. 

Waarom de traditie van het politieke leven altijd weer veranderingen en vernieuwingen voorschrijft als het erom gaat de inhoud van het openbaar debat te voeden met positieve plannen voor een toekomst die nog beter is dan wat we zien in hetgeen tot nu toe werd bereikt, vormt een vraagstuk waar wel eens over werd nagedacht maar waarvoor toch niemand voldoende argumenten heeft gevonden om de zaken in het politieke reilen en zeilen eens anders aan te pakken gezien al die kostbare tijdsverspilling die een versteende traditie altijd met zich mee brengt, maar zolang de verharding innovatief beleid wordt genoemd kan er geen verandering komen waar de redelijkheid het onderspit moet delven in de strijd tegen de waan van de dag. De betrekkelijke onveranderlijkheid van een democratische staatsindeling die aan de instellingen van de overheid rechten toekent die in feite de rechten zijn voor het vrije ondernemerschap dat het wezen is van elke groep en elk optreden in het kader van de hooggeprezen invloed die uitgaat van de kunsten en de armoedige manier van reageren daarop, waarmee nog altijd niet het wezen van de zaak is doorzien, dat de bronnen voor de dramatiek te vinden zijn in de rijen van een Tweede Kamer die niet begrijpt waarom het komen tot een redelijkheid in het debat zoveel tijd in beslag moet nemen en een regering het komen tot stabiliteit in de besluitvorming onmogelijk acht. De manier waarop en de doelstellingen van het waarheen dat de samenleving zich als verpersoonlijking van de eigenlijke verborgen vraag als het om verkiezingen gaat, zou moeten voorstellen als een zaak waarover te beschikken valt zonder dat het tot een politieke keuze hoeft komen, ik getuig in zeer persoonlijke zin ook voor mijn eigen bestemming, is een antwoord dat ik hier mag formuleren vanuit de betrekkelijke veiligheid van een nationale erkenning die door velen wordt beaamd als rechtmatige zaak en een bepaling van de keuze die mijn individuele vrijheid mij voorgeeft die het beste wil onder allen en voor alle omstandigheden die zich in vetrband daarmee aan mij voordoen als reeds een uitgemaakt patroon te behelzen. 

Het is juist die verwezen waan dat er altijd weer gebruik moet worden gemaakt van een individuele opvatting over het eigen recht waarmee mijn recht op vrije keuze verdrukt werd en mijn bestaan in zijn wezenlijke respectabiliteit onder de voet gelopen werd, om nog maar te zwijgen van de financiële sfeeruitdrukking waarvan de zogenaamde wijsheid in besluit telkens weer zichzelf tot bedroevens toe voor het lapje houdt terwijl men heel goed beseft waar de feitelijke verplichtingen van deze samenleving ten aanzien van mijn persoon naar verwijst, die velen in onze tijd bezig houdt en ertoe heeft geleid dat er een vervreemding is ontstaan in de relatie van de overheid en de burger, waarbij beiden zich een rol van slachtoffer aanmeten waardoor er nooit een winnaar is gekomen. En daarom moet de heer jonkheer de Buer, dat zijn maar verzinsels natuurlijk die jonkheer, de man heet gewoon Buur zoals hij vanwege Napoleon's dwang rechtmatig bij de gemeente Heemstede staat gedecodeerd, wat wil je wat, die buer dus, maar armoede lijden en zoveel verdriet mee hebben gemaakt dat hij de beker van zijn levensdagen niet op kan krijgen. Ik verzeker jullie dat ik voor nog eens dertig jaren entertainment in die zin maar heel ongaarne mijn bereidheid wil tonen, en een persoon die zich ook nog eens behalve zijn liberale opvattingen op het gebied van geloof en zeden beroept op een tikkeltje van de Buddah ware ik toch liever niet geacht. 

Het ware beter wanneer de overheid in onze tijd zich voorstelt dat de waarachtige vernieuwing waarnaar wordt uitgezien wellicht gelegen is in het hervinden van de waarden die in het verleden voor ons zijn opgetekend en in beeld verzameld, en dat in het herscheppen van een vertrouwde leefomgeving het logische kernbegrip gegeven is dat in een zo geformuleerde doelstelling tevens de weg verschijnt waarin voorspoed en gezondheid schuil gaan als twee polen die wij kwijt zijn geraakt bij het verdragen van het verbaal en telecommunicatief geweld dat door media en politiek op de samenleving wordt losgelaten, is voor mijn idee omtrent goed en bevrijd burgerschap en de daarmee verbonden nijverheid het voor de hand liggende principe van een bedrijvigheid die niet eensluidend is aan die beoogde nijverheid, die vooral zich onderscheidt van de vrije economische sfeer van vraag en aanbod door het aspect van verambtelijking in onze deelname aan het grote geheel dat een samenleving omvat en uitmaakt een uitgemaakte zaak.

Bla, bla, waar is mijn steunkous ook alweer, ik heb hem gisteren nog bij de hand gehad maar toen zat ik geloof ik in mijn vliegmasjien....


de brug over het Overijssels Kanaal   -   bron: Anja Wessels  -  editie: atelier Cl5*

woensdag 17 februari 2016

Ebba, ebbetje, chawa

taxidriver
ff niks leek beter dan dat heleboel dat in mijn kop aan't malen was maar een beetje zijn werk te laten doen - gelukkig weet ik dat de grijze raderen af en toe wat te malen moeten hebben om daarmee de was te doen en up to date te blijven functioneren want wat moet je als je op't masjien vertrouwt en de hele logistiek blijkt het opeens niet meer goed te doen? 

De meeste molenaars, die het molenmechaniek een tijdje willen laten draaien, willen ook weten wat er uitkomt als de zaak gedaan is die zij voor die tussentijdse controlebeurt hadden toegespits op een zakje graan, misschien wel op dat half pond graan waarmee ik het anjelierenschilderij dat in de bibliobus op 5 te hangen is gekomen dik betaald mag achten want de aankoopdatum van het werk in de stijl van deze zogeheten oorlogsimpressionisten is geweest ergens in februari van het jaar onzes Heren 1944. 


De bekentenis die ik in verband met e.e.a., zo heet dat: een en ander, de lezers voor wil houden is, dat de heer de Buer jonkman in zijn clementie met de levenden van zijn tijd die het maar moeilijk kunnen hebben af en toe met dingen die ze beter anders zouden kunnen zien, in zijn vroegere existentie een relatie heeft gehad met een spannende dame die de schone naam droeg van Ebba en de familienaam was, helaas wij kunnen niet verhelen hoe licht ons ons leven voorkomt nu ik dit schrijven mag, de familienaam derhalve heette Braun. En zij heette voor mij Ebba.

Zij kwam waar alle mooie meisjes hier in onze streken van afkomstig zijn, uit Hillegom, en daar is de culture voor de bloemen in zijn aanvang van traditie gegeven als die van de hyacinthenkweek. Zij had hele mooie amandelvormige ogen waarmee zij dromerig kon kijken en misschien is onze jonkman de enige gebleven die haar ooit in die gazelleogen heeft gezien.

Ik had haar leren kennen via mijn zus, want die was vriendin met Ebba, dus het was alles heel gewoon, alleen is het ervan gekomen dat noch deze clemente jonkman noch zijn fiancée Ebba ooit een woord gesproken hebben tot op deze dag over een zaak welke misschien wel geen woorden kon verdragen in een eerder te verschijnen perspectivisch welverstaan. 


zondag 14 februari 2016

een doorluchtige tekening: la rue à Bruges centre-ville

= met zorg componeerde the clemitchel writing artist een tekening van
de Braambergstraat te Bruges België - Vlaams - Lage Landen - de
Nederlanden /

//niet onmogelijk zo bleek dat werd het mij helder ofte vanuit het
zuiden bezien het Hollandse bestand er heel 'erreg anders' uit is
komen te zien//

2U: Cl5** (weg met de Templars) - aldus is er in Studio Cl5** 'nieuwe
stijl' nog wel zo e.e.a. te doen hoewel de hoop levende gehouden is
dat wij wat meer aan sociaal leven zullen mogen toekomen -

programma: the vincent clemy + the davidemo + the cigar davidz in
return + 'boyhood on the cough' + rietveld chérie + mevrouw nathalie
geb. coh'n /zij zijn alle in de verbouwing gedoken die deze tekening
tot uitdrukking wil brengen=

= cff.: http://chestnutchants.blogspot.com / spreuk: 'hoop doet leven'

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&angelicon Clement VII - il giulio
dice: basta finito il messaggere - ita mise d'este/ clementer: amen -

________________________________________________________

toevoeging bij kopje koffie: zoek naar Ameni-Antef-Amenemhat en gij
zult een schone Valentin-tin beleven//

****8888*********&&&&&&&****http://maewestparamount.blogspot.com

++++++77777+++++++55555555++++++++ - les deux étoiles au Studio 5 -

##############################Vicenza/ Musea /

advertentie: er worden vrijwilligers gevraagd om enkele van de in deze
post vermelde items nader toe te lichten in een psycholinguistisch
i.e. poetisch verantwoorde vorm - opm. wat het poetinzy aangaat dat
l;igt aanzienlijk prettiger op 5/2nd/ motto sotto voce: 'er zal veel
gedaan worden aan de education permanente'- men bezoeke Livorno ern
bezie het erfgoed van Graaf Poniatowski voor de jeugd//wij danken U
voor Uw aandachtig synesthetisch luisteren naar ons Woord//cff.:
readersradio / wordt nader onderzocht / 3/1st/

&&&&&&&&&&&&&&Clemente V - ^^^^^^^^^ - Clemente XII - &&&& - cff.:
Palazzo Barberini // Firmante Fiesilo - viale dottore Dioni 8 - Bari -
Italia//

_________________________________________________________

gehoord: 'het leek een adderkluwen maar het kwam niet onverwachts'-
wij bezinnen ons dikwijls in het woord liegen voor het Nederlands
taalgebied//komt ook voor in het kaartspel// zo is 't wel genoeg /op
prikbord: voor biechthoren alleen op werkdagen beschikbaar//

+++++++ zelfrelativering: de heer Wiel wilde gaarne een knap iemandf
worden geheten / opm.: oog in oog met het Koninkrijk kan menigeen
somtijds moeite ondervinden iets van zijn eigen spiegelbeeld te
geloven' // wellicht dient men ook niet te geloven in zijn
spiegelbeeld //
++++++++++++++++++++++________________________________ter verklaring:
in de Lage Landen wordt alles wat wij kennen als het Woord eens op een
gans andere wijze benoemd//______________________

%%%%%%%%%%%%%%%%%%4%%%%%%%%%%2%%%%%

Er is 1 afbeelding naar u verzonden.


1200px-Braambergstraat.jpg

Deze afbeeldingen zijn verzonden met Picasa, van Google.
Probeer het hier uit: http://picasa.google.com/

ik wilde een nieuwe post en was vergeten waarover ik wil schrijven// resultaat: psychologica

'ritmisch patroon' - Studio Cl5**
Soms blijkt het nodig dat the Clement Queen zich wat nader verklaart omtrent dingen die aan de mensen niet gemakkelijk bekend worden, en voor het gemak grijp ik eens terug op hetgeen ik gedurende de jaren aan het hof van Charlemagne leerde, ik bedoel natuurlijk toen ikkes student was aan de Universiteit te Nijmegen (welke naam deze ook krijgt, de naam zal nooit definitief zijn) met enig succes, en wat ik geleerd heb was zoveel dat ik er maar zelden op terug ben gekomen, voor het overige deed het nare fenomeen zich voor dat ik in de wijze van 'ik ben een afgestudeerd psycholoog' onuitstaanbaar was en dat dikwijls, dat beseffen mensen niet zo, hetgeen in een therapeutische houding wordt opgeroepen onvermijdelijk tot overdracht en dus agressies leidde, dus noem ik dit verleden maar niet al te vaak.  Maar zo waar, ons gebed is verhoord en ik mag in deze door iedereen verstaan worden, met of zonder kritiek, en wat het de rijkdom betreft, tot nu toe kwam ik als leerling van Sint Franciscus nog altijd niets tekort. Spelenderwijs, en wat is daar op tegen als ik vragen mag, kwamen wij terecht bij een ons zeer bekende naam, in feite zag ik een foto van een mooi bronzen beeld van Kees Verkade dat ik aanzag voor een 'Flora' = 

Monaco - roseraie de Grace Kelly in Piaget


= en zo kwamen de gedachten gaandeweg nabij de grote psycholoog Jean Piaget, die ons wat te vertellen had en onverwachts verbindingen legde waar wij ze niet hadden mogen verwachten toen wij nog 18 jaren telden en ijverig colleges Algemene Psychologie volgden, ik meende dat Piaget een spekkie voor mijn bekkie vormde en U kijkt maar in de link wat of daarvan gekomen is Rosegarden Grace //

_____________________________


//voor het overige wil ik 'een structurele bijdrage' leveren aan het bestrijden van het maatschappelijk wantrouwen en wie in mijn woning wil beginnen over sexualiteit en klassestrijd die mag linea recta door het raam zijn veest doen ventileren indien hij er niet zelf achteraan wil stuiven//waar wij aan willen refereren zijn het scala van de opvattingen rondom de homocultuur waaromtrent menigeen in alle lagen van de bevolking wel een aanknopingspunt heeft gezien voor oordeel en onverzettelijkheden, waar iedereen moeite mee heeft of heeft gehad en waar uiteindelijk de grote dr. Jean Piaget een duidelijk standpunt over heeft weten te formuleren dat zelfs de bekendste filosofen van het structuralisme tevreden kon stellen, een positioneel filosofische formulering waar ik denk maar weinigen bekendheid van genieten en dat wij als in een opdracht mogen ervaren en van enige toelichting voorzien//